våra aktuella Kortkurser:

• Äntligen! Vi öppnar åter möjligheten att kunna gå en studiemedelsberättigad fördjupningstermin på Grafikskolan under hösten 2024

Kurser under hösstens projekttermin:

Bokhantverk/Bokbindning

Affischdesign

Boken som Rum/ en workshop

Fanzine

Handledning

Kostnad 20 000:-

Kontakta mariana@grafikskolan.se

• Testa på screentryck i en professionell verkstad på Grafikskolan i Stockholm.

Under kursen får ni chans att arbeta på större pappersformat (50x70). Kursen ger kunskap kring beskickning, belysning, färgblandning samt diverse trycktekniker inom screen. I slutet av kursen hålls en gemensam genomgång och upphängning i Grafikskolans "showroom". Kursmaterial ingår i avgiften. Önskas mer material utöver detta går det bra att köpa direkt genom skolan med swish. Du arbetar utifrån din egen nivå.

Kursen passar dig som är intresserad av att arbeta med screentryck som uttryckssätt. Du kan vara nybörjare eller redan ha en del erfarenhet av screen-/textiltryck

Kostnad 4.350:-

anmälan: https://www.studieframjandet.se/stockholms-lan/gustav-arrangemang/kurser/2024/maj/screentryck--kurs-pa-grafikskolan/

KarlJohan Wollert-Olsson är erfaren inom screentryck och har jobbat med konsttryck i snart 6 år. Tidigare student på Grafikskolan i 3 år. (KJ) har sedan 2021 arbetat som lärare inom screen för Nyckelviken och Grafikskolan i Stockholm.

• Det här är en kurs för dig som är intresserad av att arbeta med torrnålsgrafik som uttryckssätt.

Just torrnålsgrafik är en bra introduktion till djuptrycket och grafikens värld, och passar dig som tycker om att teckna.

Kursinnehåll

Kursen ger kunskap i torrnålgrafikens alla moment, från gravyr till infärgning och tryck. Den inleds med en föreläsning om djuptryckets historia. Deltagare får också lära sig om beskärning och blötläggning av grafikpapper, och får möjlighet att trycka ett motiv på det inramningsvänliga 30 x 40 cm.

Kursen ger grundläggande kunskaper och ökad kompetens för den som vill söka vidare till Grafikskolan eller andra konstskolor. Den passar även dig som redan har viss vana eller är yrkesverksam konstnär. Du lär dig utifrån din egen nivå!

Denna kurs anordnas av Studiefrämjandet Stockholm Gotland i samarbete med Grafikskolan.

Kursmaterial

Material ingår i kursavgiften. Önskas mer material utöver detta går det bra att köpa direkt genom skolan med swish.

Kursledare

Sebastian Larsmo har lång erfarenhet av torrnålsgrafiken och har tagit emot flera priser för sitt arbete. Han har en examen från Konstfack och har arbetat med inhopp som lärare på Grafikskolan i Stockholm sedan 2021.

Hitta hit

Grafikskolans lokaler är tillgänglighetsanpassade. Skolan ligger i Sätra industriområde, tio minuters promenad från tunnelbanestationen.

• Välkommen till en workshop där du får lära dig japansk marmorering på Grafikskolan

Suminagashi

Suminagashi betyder lite förenklat ”tusch som flyter” och är en gammal japansk metod för att marmorera papper - eller tyg. Det är en gammal teknik där papper dekoreras med bläck. Tekniken är en av de äldsta marmoreringsteknikerna som finns, med en historia som sträcker sig ca 1 000 år tillbaka i tiden.

Du kommer att få prova marmoreringstekniken på bland annat japanpapper.

Workshopen pågår söndag 7 april kl. 11:00 – 15.45, eller söndag 14 april 11:00 – 15.45

På plats finns workshopledare Hwayung Siggelin som bland annat är utbildad i traditionell japansk konst vid Kyotos Univeristy of the Arts

Anmälan:https://www.studieframjandet.se/stockholms-lan/gustav-arrangemang/kalenderhandelser/2024/april/suminagashi--japansk-marmoreringsteknik/

Kursmaterial

Kursledare
    Whayung Siggelin

Hitta hit

• Välkommen att delta i en workshop i papperstillverkning. Vi använder massa av lin, bomull, abaca och tall. Under tredagar får du testa att forma dina egna ark och prova laminering, pulppainting och reliefformning i två och tredimentionella uttryck. Kursen genomförs vid minst fem deltagare max åtta. Anmälan sker genom att betala in 800:- av kursavgiften till Grafikskolans bankgiro 5447-4143 eller swisch 1234396453 senast den 23 maj.

Avgiften tillgodoräknas senare kurstillfälle vid eventuellt avhopp. Märk inbetalningen med namn, telefonnr. och e-postsdress

31 maj-2 juni

Fredag 18:00-20:00

Lördag 10:00-16:00